Bosch a Daimler: San José se má stát pilotním městem pro automatizovanou službu spolujízdy
- Testovací území se nachází podél hlavní dopravní tepny mezi centrem města a západní částí San José.
- Služba spolujízdy založená na aplikaci nabízí vybraným zákazníkům automatizovaný zážitek z jízdy.
Stuttgart/San José – S více než jedním milionem obyvatel je San José na jižním břehu zátoky San Francisco Bay v Silicon Valley třetím největším městem amerického státu Kalifornie. Je v plánu, že se metropole v průběhu druhé poloviny roku 2019 stane pilotním městem pro vyzkoušení plně automatizované služby spolujízdy (ride-hailing) bez řidiče (SAE úroveň 4/5), založené na aplikaci, kterou před nedávnem ohlásily společnosti Daimler a Bosch. Tyto tři strany k tomu podepsaly dohodu o porozumění s cílem pokračovat v této činnosti a dodělat ji. Bosch a Daimler chtějí vybraným zákazníkům poskytovat službu s automatizovanými vozidly Mercedes-Benz třídy S. Testovací oblast se nachází podél dopravní tepny San Carlos Street/Stevens Creek Boulevard mezi centrem města a západním San José. S očekávaným 40procentním nárůstem počtu obyvatel v průběhu příštích dvou desetiletí stojí region metropole před narůstajícími výzvami i v oblasti dopravního provozu. Navíc se chce San José
připravit na budoucnost s autonomními automobily na silnicích.
„Pilotní projekt ukáže, jak mohou autonomní vozidla přispět k lepšímu plnění budoucích požadavků na dopravu,“ říká Sam Liccardo, starosta San José. „Již mnoho let důsledně podporujeme autonomní řízení. S tímto projektem získáme cenné poznatky k tomu, abychom plně automatizovaná vozidla optimálně propojili s uživateli budoucích služeb v oblasti mobility,“ říká Dr. Michael Hafner, viceprezident oblasti pohonných technologií a automatizovaného řízení společnosti Daimler AG. „Musíme přehodnotit městskou dopravu. l automatizované řízení je důležitým dílkem skládačky obrazu městské dopravy budoucnosti,“ říká Dr. Stephan Hönle, senior viceprezident obchodní oblasti automatizovaného řízení u společnosti Robert Bosch GmbH.
Aplikace pro službu spolujízdy, kterou provozuje Daimler Mobility Services, ukazuje, jak mohou služby mobility jako car-sharing (car2go), ride-hailing (mytaxi) a multimodální platformy (moovel) inteligentně spolupracovat. Testovací proces objasní, jak lze integrovat plně automatizovaná vozidla bez řidičů do multimodální dopravní sítě. V rámci digitálního pilotního projektu mají mít uživatelé možnost nastoupit na definovaném místě vyzvednutí do automaticky řízeného automobilu kontrolovaného bezpečnostním řidičem a být dovezeni do cíle.
Automatizovaná vozidla zvyšují atraktivitu městské mobility
Svojí kooperací při vývoji plně automatizovaného řízení bez řidiče (SAE úroveň 4/5) v městském prostředí chtějí Bosch a Daimler zlepšit dopravu ve městech, zvýšit bezpečnost na silnicích a poskytnout důležitý prvek pro dopravu budoucnosti. Tato technologie mimo jiné zvýší atraktivitu car-sharingu. Navíc umožní plně automatizovanou jízdu bez řidiče lidem, kteří budou moci optimálně využít čas ve vozidle, zatímco bezpečně cestují. Kromě toho nabízí tato technologie nové možnosti mobility například i pro osoby, které nevlastní řidičský průkaz.
Zaměstnanci společností Bosch a Daimler sdílejí kanceláře
Spolupráce mezi společnostmi Daimler a Bosch probíhá ve dvou regionech: v aglomeraci Stuttgart v Německu a v okolí Sunnyvale v Silicon Valley mezi San José a San Francisco v USA. Zaměstnanci z obou podniků tam pracují vždy pohromadě pod jednou střechou. To umožňuje rychlou výměnu informací nad rámec pracovní oblasti a zajišťuje to krátké rozhodovací cesty. Zaměstnanci mají zároveň přístup ke kompletnímu know-how svých kolegů v mateřských společnostech.
Cílem kooperace společností Bosch a Daimler je společný vývoj konceptů a algoritmů pro plně automatizovaný systém řízení bez řidiče. Úkolem společnosti Daimler je dostat systém řízení do automobilu. K tomuto účelu podnik poskytne potřebné prototypy vozidel, zkušební zařízení a testovací flotily. Společnost Bosch je odpovědná za komponenty specifikované v průběhu vývoje – senzory, aktuátory a řídicí jednotky. Pro účely testování využívají Daimler a Bosch své laboratoře a zkušebny, jakož i příslušné testovací areály v Německu. Poté, co od California Department of Motor Vehicles získala povolení k testování autonomních vozidel, testuje společnost Mercedes-Benz od roku 2014 automatizovaná vozidla v regionu Sunnyvale/Kalifornie. Od roku 2016 podnik disponuje také srovnatelným povolením pro aglomeraci v německém Stuttgartu. Společnost Bosch byla celosvětově prvním dodavatelem automobilového průmyslu, který začátkem roku 2013 testoval automatizované řízení (SAE úroveň 3) na veřejných
komunikacích v Německu a v USA.
foto Bosch